fbpx
ereyna-agoras-i-filosofia-mas-shelfee

Έρευνα αγοράς – Μέρος 2ο: Η φιλοσοφία μας για μια «νέα» έρευνα αγοράς

Το Shelfee είναι αποτέλεσμα προσπάθειας της εταιρίας μας CROWDiNTELL, μιας νέας εταιρίας που δραστηριοποιείται στη «νέα» έρευνα αγοράς, παρέχοντας γνώση για προϊόντα και υπηρεσίες διαφοροποιούμενη εντελώς από τον ανταγωνισμό της παραδοσιακής έρευνας, σχεδόν σε κάθε τομέα, από την συλλογή στοιχείων και την ανάλυσή τους, μέχρι τον τρόπο παρουσίασής τους.

Στην CROWDiNTELL είμαστε ελεύθεροι να συλλέγουμε στοιχεία και να τα μετατρέπουμε σε γνώση με τον τρόπο που πιστεύουμε εμείς ότι πρέπει να γίνεται. Μέσα από τη γνώση και εμπειρία μας μετά από πάνω από δύο δεκαετίες στον χώρο της έρευνας, γνωρίζουμε καλά τις παθογένειες που την εμποδίζουν στο να αποδίδει όπως πρέπει. Και καθώς το να γνωρίζει κάποιος λάθη στις πρακτικές και μεθοδολογίες είναι ο καλύτερος τρόπος να αλλάζει και να βελτιώνεται, έχουμε καταλήξει σε 5 βασικές αρχές, που πιστεύουμε ότι διέπουν την «νέα» έρευνα και τις οποίες ακολουθούμε πιστά. Αυτές αποτελούν τη φιλοσοφία μας για μια «νέα» έρευνα αγοράς:

 

Όχι στις παραδοσιακές μεθόδους συλλογής

Διότι τα έντυπα ερωτηματολόγια, οι τηλεφωνικές συνεντεύξεις και οι ομαδικές συζητήσεις (σε κάποιο βαθμό και υπό συνθήκες) αποτυγχάνουν να συλλέξουν σωστά την πληροφορία! Ο σύγχρονος τρόπος ζωής έχει εισάγει νέες παραμέτρους πολυπλοκότητας: οι αποφάσεις λαμβάνονται πιο γρήγορα και είναι σε μεγαλύτερο βαθμό ενστικτώδεις, καθώς οι πληροφορίες που λαμβάνει κανείς είναι πολύ περισσότερες, πολυεπίπεδες και σε συνεχή ρυθμό. Εξ’ αιτίας των δραστηριοτήτων των καταναλωτών σήμερα, οι παραδοσιακές μέθοδοι συλλογής στοιχείων οδηγούν σε πολύ πιο σοβαρές μεροληψίες και σφάλματα εκτίμησης, ενώ επιμηκύνουν σημαντικά τους χρόνους συλλογής. Επιπλέον, συγκεκριμένα προφίλ ανθρώπων/καταναλωτών δεν είναι πλέον εύκολο να προσεγγιστούν ή καν να εντοπιστούν, κάτι που είναι δυνατόν με άλλες μεθόδους συλλογής. Εκτός λοιπόν από το να εισάγουν πολλαπλά και μη ελέγξιμα σφάλματα και μεροληψίες, είναι και το φράγμα της προφορικής επικοινωνίας αυτό που οδηγεί σε ακόμα μεγαλύτερη μεροληψία και υπο-αντιπροσωπεύσεις.

δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο σημαντικό είναι να προσέχουμε πάντα ιδιαίτερα ΠΟΙΟΝ, ΠΩΣ, ΠΟΤΕ και ΠΟΥ να ρωτάμε, παρατηρούμε, ή ακούμε

 

Οι λέξεις είναι φτωχά εργαλεία έκφρασης, η μνήμη μεταβάλλεται δυναμικά

Όχι πια μεγάλα και πολύπλοκα ερωτηματολόγια! Οι άνθρωποι, ως ερωτώμενοι, πέρα από το εάν και πόσο απρόθυμοι είναι να απαντούν σε αυτά, δεν είναι σε μεγάλο βαθμό ικανοί να εκφράσουν ή περιγράψουν τι κάνουν, γιατί το κάνουν ή πώς παίρνουν αγοραστικές αποφάσεις. Το ίδιο ισχύει και με τις (καταναλωτικές) συμπεριφορές τους. Η παραδοσιακή έρευνα, χρόνια τώρα, λανθασμένα ερμηνεύει «στερεότυπα» ως «συνήθειες». Οι άνθρωποι, ως καταναλωτές, πολύ συχνά περιγράφουν ότι κάνουν κάτι το οποίο στην πραγματικότητα δεν κάνουν ή αν κάνουν, γίνεται πολύ σπάνια. Η παραδοσιακή έρευνα δίνει συχνά μεγάλη βάρος στη δύναμη της μνήμης. Ωστόσο, οι άνθρωποι αδυνατούν να θυμούνται αυτά που ζητούν και μάλιστα στον βαθμό της λεπτομέρειας που τα ζητούν, τα πιο πολλά ερωτηματολόγια. Ακόμα και οι προβολικές τεχνικές που χρησιμοποιούνται στις ομαδικές συζητήσεις συχνά αποτυγχάνουν να προσεγγίσουν την αλήθεια. Η παραδοσιακή έρευνα κάνει το σοβαρό λάθος να παραβλέπει τη δύναμη του ασυνείδητου, όπως αυτή εκφράζεται μέσα από την ασαφή και χωρίς διακριτά πρότυπα, καταναλωτική συμπεριφορά.

δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ ότι οι άνθρωποι δεν εκφράζουν αυτό που σκέφτονται ή εννοούν αυτό που λένε

Η καταναλωτική συμπεριφορά είναι παρατηρήσιμη

Γιατί οι σκέψεις, δράσεις, αντιδράσεις και ιδέες είναι ήδη εκεί, εκφράζονται, συζητιόνται και ανταλλάσσονται online. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, οι άνθρωποι ως καταναλωτές είναι σημαντικά πιο ομιλητικοί και εκφραστικοί. Σήμερα οι καταναλωτές είναι όντως σημαντικά πιο ενημερωμένοι και με πιο ουσιαστικές γνώσεις για μάρκες, προϊόντα και υπηρεσίες, αφού στην κυριολεξία βομβαρδίζονται από εικόνες, προωθήσεις, προσφορές, εναλλακτικές λύσεις, προσωπικές και μη εμπειρίες και φυσικά σχόλια και κριτικές.

αυτό που χρειάζεται είναι να αφήσουμε τους καταναλωτές να μας διηγηθούν τις ιστορίες τους με τον δικό τους τρόπο

Σε έναν κόσμο όπου η κατανομή των επιλογών μας έχει «μακριά ουρά» (με την έννοια ότι είναι τόσο πολυάριθμες και με μικρότερα αγοραστικά κοινά η κάθε μία), η παραδοσιακή έρευνα δεν μπορεί παρά να εστιάζει στις κύριες, πιο «εμφανείς» επιλογές, αποκόπτοντας, όντας μυωπική, όλες τις άλλες. Αυτές όμως που αδυνατεί να διακρίνει αναπαριστούν μια πραγματικότητα, συχνά αθροιστικά μεγαλύτερη, η οποία αποκαλύπτεται μόνο μέσα από τεχνικές που βασίζονται στην παρατήρηση και καταγραφή «από μακριά». Τα πρότυπα στις καταναλωτικές συμπεριφορές είναι πλέον συχνά μινιμαλιστικά και μεταβάλλονται συχνά και με ταχύτητα έτσι ώστε η παραδοσιακή έρευνα να αποτυγχάνει να καταγράψει. Ακόμα και εάν το κάνει, αύριο είναι ήδη διαφορετικά!

Η καταναλωτική συμπεριφορά είναι viral, όπως είναι και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που πολύ συχνά την αντανακλούν και αποκαλύπτουν, φτάνει να τα χρησιμοποιούμε και παρακολουθούμε στενά και με προσοχή. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, η τεχνολογία έχει δημιουργήσει χώρο για να αναδυθεί μια «εξομολογητική κοινωνία» όπου άνθρωποι και προϊόντα είναι πιο κοντά από όσο ποτέ άλλοτε, συναισθήματα και λογική συγκρούονται μέσα από εμπειρίες που αποκαλύπτονται αλλά τελικά, πολύ συχνά, η διαίσθηση είναι αυτή που επικρατεί!

πιστεύουμε πολύ αυτό που λέμε ότι: πρέπει να σταματήσουμε να ρωτάμε και να αρχίσουμε να παρατηρούμε

 

Η τεχνολογία επηρεάζει την ανθρώπινη αλληλεπίδραση

Η τεχνολογία των έξυπνων συσκευών σήμερα επηρεάζει και ωθεί την έρευνα αγοράς σε περιοχές αχαρτογράφητες αλλά συναρπαστικές, εκεί όπου η ανθρώπινη αλληλεπίδραση είναι η ελάχιστη δυνατή. Τελικά, οι απαντήσεις που ψάχνουμε για σημαντικές ερωτήσεις που αφορούν την καταναλωτική συμπεριφορά, μπορεί να κρύβονται σε μερικά χτυπήματα του πληκτρολογίου ή κάποια σάρωση της οθόνης ενός κινητού. Αυτό που χρειάζεται είναι το κατάλληλο εργαλείο ώστε να τις «διαβάσουμε».

Η τεχνολογία, μέσω των έξυπνων κινητών και του Internet of Things θα αλλάξει αναπόφευκτα και με τρόπο μη αντιστρέψιμο τη συλλογή στοιχείων. Αυτή πλέον θα γίνεται με την ελάχιστη δυνατή αλληλεπίδραση, αδιάλειπτα και όσο λιγότερο επεμβατικά γίνεται, ακόμα και παθητικά. Και τότε τα δεδομένα θα είναι σε ποσότητες μεγαλύτερες και από terabytes.

αναπόφευκτα το μέσο για τη συλλογή δεδομένων πρέπει να είναι τεχνολογικό και η δράση της συλλογής όσο πιο αδιάλειπτη και λιγότερο επεμβατική γίνεται

 

Η δύναμη των analytics

Όσο αυξάνει η διαθεσιμότητα σε δεδομένα, τόσο το έργο της ανάλυσής τους γίνεται και πιο δύσκολο. Είναι πολύ εύκολο να χαθεί κανείς στα «big data» και πράγματι, είναι ακριβώς αυτή η αδυναμία των ανθρώπων της έρευνας αγοράς (ακόμα και από όσους από αυτούς είναι στατιστικοί) να τα βγάλουν πέρα με τα δεδομένα, η αιτία που έχουν μετατραπεί από «αναλυτές» σε «μεταφορείς» δεδομένων. Για αυτόν το λόγο οι περισσότεροι ερευνητές παραμένουν στην επιφάνεια των περιγραφικών στατιστικών και δεν τολμούν να βουτήξουν στα βαθιά νερά της ανάλυσης και των analytics.

Εμείς, αντίθετα, μπορούμε να διακρίνουμε πρότυπα και μορφολογικά χαρακτηριστικά στα δεδομένα, μπορούμε να βάλουμε τάξη στο εσωτερικό τους χάος και μπορούμε να διακρίνουμε τις μεταξύ τους σχέσεις, αναλογίες και αντιστροφές, το αίτιο και αιτιατό, ακριβώς αυτό που ψάχνουν οι επιχειρήσεις μέσω της έρευνας αγοράς. Δημιουργούμε την πληροφορία, καταλήγουμε σε σαφή συμπεράσματα και το πιο σημαντικό, τα παρουσιάζουμε με κομψό, σύντομο, ελκυστικό και διαισθητικά ορθό τρόπο μέσω των analytics.

τα analytics είναι στατιστική φιλική προς τον χρήστη! –  δημιουργούν ιστορίες συνδυάζοντας ξεκάθαρες απαντήσεις με τη στυγνή λογική των αριθμών

 

Το Shelfee είναι μόνο η αρχή και περιορίζεται – για την ώρα – στην συλλογή στοιχείων λιανεμπορίου. Έχει σχεδιαστεί ώστε να μπορεί να συλλέξει και να αποστείλει πληροφορίες και εικόνες οπουδήποτε και οποιαδήποτε στιγμή, καλύπτοντας κάθε καταναλωτική πράξη. Με βάση αυτήν την φιλοσοφία περιγράφουμε και την αποστολή της CROWDiNTELL:

Η αποστολή μας είναι να παρέχουμε στις επιχειρήσεις, πληροφορίες από το χώρο του λιανεμπορίου και από καθημερινές καταναλωτικές δραστηριότητες σε πραγματικό χρόνο, αναθέτοντας τη συλλογή των στοιχείων στην καταναλωτική κοινότητα, αξιοποιώντας την τεχνολογία των κινητών για συλλογή και αποστολή δεδομένων.